Het Italiaanse fietsmerk Castelli is één van de bekendste producenten van fietskledij. Al jaren zijn ze de officiële leverancier van de klassementstruien van de Tour de France en de Giro d’Italia en daarnaast zijn er tal van Pro Team wielerploegen die hun wielerkledij dragen.
Castelli is ook een geliefd merk bij vele wielerliefhebbers die de regen, de wind en de zon trotseren en dit vooral dankzij hun constante innovatieve fietskledij.
Op zoek naar een Castelli fietstruitje, regenvest, fietsbroek? >
Kledij voor AC Milaan en Juventus
De geschiedenis van het merk Castelli begint in 1876 wanneer kleermaker Vittore Gianni zijn naaiatelier in Milaan opent, tot zijn klanten behoren onder andere de voetbalploegen AC Milaan en Juventus.
Ook vijfvoudig Giro winnaar Alfredo Binda wordt een vaste klant en in 1910 ontwerpt Vittore zijn wielerkledij, de eerste stap in het wielrennen is gezet.
In 1935 start een jonge Armando Castelli in het naaiatelier van Vittore, zijn ambitie en passie zorgen er al snel voor dat het naaiatelier uitgroeit tot een klein bedrijfje. 4 jaar later neemt Armando het naaiatelier over. Hij behoudt het elitaire cliënteel van Vittore maar breidt dit uit in 1945 met de topwielrenners Gino Bartali en Fausto Coppi.
In 1948 wordt Armando’s zoon Maurizio geboren. Van kleins af neemt Armando hem mee naar de wedstrijden van il campionissimo Fausto Coppi die ondertussen de trouwste klant van Armando geworden is. Voor een tijdrit in de Giro d’Italia draagt Coppi een pak in zijde ontworpen door Castelli en het eerste tijdritpak in de geschiedenis van de wielersport.
Steeds meer prof wielrenners kiezen voor de kledij van het merk Vittore Gianna en in 1953 komen daarbij Louison Bobet, Raphael Geminiani, Rik Van Looy en Jacques Anquetil. In de daarop volgende jaren volgen nog 12 wielerteams.
Maurizio heeft ondertussen de wielermicrobe te pakken en probeert een carrière als wielrenner, daar ontdekt hij ook de gemakken en ongemakken van de fietskledij. Na een heupbreuk in de categorie juniores houdt hij het voor bekeken en legt hij zich volledig toe op het bedrijfje van zijn vader.
Oprichting brand Castelli door Maurizio
De samenwerking tussen Maurizio en zijn vader Armando begint minder vlot te verlopen. Maurizio verwijt zijn vader dat hij te conservatief is en niet innovatief genoeg is. Het gevolg is dan ook dat in 1974 Maurizio de merknaam Castelli aanvraagt en hij zelf het eerste logo ontwerpt. De brand Castelli met de schorpioen in het logo is geboren.
Maurizio toont onmiddellijk aan dat hij de wereld van de fietskledij wil revolutioneren en in 1977 introduceert Castelli de eerste aerodynamische wielrenbroek in Lycra die gebruikt wordt in wedstrijden en ook verkocht wordt aan het grote publiek. Lycra werd daarvoor al gebruikt in de skiwereld.
De filosofie van Maurizio Castelli is “Ik zou nooit in staat geweest zijn om de wielerkledij te revolutioneren moest ik geen wielrenner geweest zijn. Daar heb ik de materie in al zijn vormen leren kennen”.
In 1979 worden de inspanningen van Castelli beloond met de prestigieuze prijs Discobolo van de sportkrant Corriere dello Sport die Castelli looft voor de manier waarop wielrenners zich kleden heeft gerevolutioneerd.
De eerste keer een gekleurde wielrenbroek in het prof milieu
In 1981 zorgt Castelli voor een stunt tijdens een etappe van de Giro d’Italia wanneer de renners van het Team Hoonved Bottecchia aan de start verschijnen in gekleurde wielrenbroeken. De organisatie weet even niet of ze de ploeg al dan niet moet diskwalificeren omdat tot dan toe enkel zwarte broeken waren toegelaten.
Dit zorgt niet alleen voor een enorme reclame stunt maar is ook het einde van enkel zwarte wielrenbroeken in het wielermilieu. Vanaf dan krijgen de wielertruitjes en -broeken allerlei kleurencombinaties.
In 1983 toont Castelli nog maar eens zijn innovatieve ideeën door als eerste rechtstreeks sponsor en grafisch design op de wielertruitjes te printen. Bernard Hinault draagt het eerste winddicht truitje tijdens de Waalse Pijl die hij ook wint.
Francesco Moser draagt in 1984 de eerste thermische fietskledij ontworpen door Castelli tijdens Parijs Roubaix.
In 1989 volgt een belangrijke stap voor Castelli wanneer ze de officiële leverancier worden van de Tour de France en de Giro d’Italia. Daarnaast leveren ze ook nog de fietskledij van een 10tal Pro Team wielerploegen.
Overlijden Maurizio Castelli
In 1995 krijgt het bedrijf Castelli een harde klap te verteren wanneer oprichter Maurizio Castelli overlijdt aan een hartaanval tijdens de beklimming van de Cipressa, de beslissende klim in de wielerwedstrijd Milaan San Remo.
Ook na de dood van Maurizio blijft het sleutelwoord van het bedrijf “innovatie”. In 1996 haalt het Italiaanse wielerteam goud in de achtervolging op de piste tijdens de Olympische Spelen van Atlanta met een aerodynamische pak van Castelli. Ook Paola Pezzi die goud haalt in de discipline mountainbiken draagt Castelli.
In 1997 ontstaat het project Y, een nieuwe meer ergonomische wielrenbroek die meer comfort geeft aan de wielrenner. Het jaar daarop draagt het Spaanse Team Once van Abraham Olano het eerste wielertruitje met een transpirerende behandeling.
In 2007 revolutioneert Castelli de fietskledij van het Pro Team Saunier Duval met de eerste Aero Race Jersey, de eerste Aero wielrenbroek en het lichtste wielershirt ooit ontworpen in de wereld van het wielrennen.
De elastische band Giro wordt geïntroduceerd wanneer de concurrenten aan de boord van de wielrenbroek een onhandige, smalle elastische band gebruiken. In slechts 4 jaar is de wielrenbroek compleet veranderd.
Voor de winterse temperaturen brengt Castelli kledij op de markt met het systeem van isolatie door straling (Radiation) en in 2009 innovereren ze nog maar eens de wielrenbroek door ze uit 1 stuk te maken zonder naden
Castelli en de nanotechnologie
Castelli is het eerste merk die de nanotechnologie in 2010 in het wielrennen invoert. Met NanoFlex wordt een waterafstotend maar ademend textiel op de markt gebracht. Het Cervelo Test Team test met succes de fietsjas Gabba, de eerste aerodynamische bescherming tegen de regen waarmee ze definitief komaf maken met de volumineuze plastiek jasjes.
In 2011 wint Johan Van Summeren Parijs Roubaix met het eerste fietspak genaamd Sanremo Speed Suit dat speciaal ontworpen is voor wegwedstrijden.
Ryder Hesjedal wint de Giro d’Ialia 2012 met slechts 16 seconden voorsprong dankzij het tijdritpak Body Paint 3.0 Speed Suit.
De wielerwedstrijd Milaan Sanremo 2013 brengt de Gabba fietsjas volop in de belangstelling. De slechte weersomstandigheden: sneeuw, regen en wind zorgen ervoor dat de helft van het peloton ermee rondrijdt waarmee ook het grote publiek gewoon wordt aan dit revolutionaire regenjasje.
Ondertussen blijft Castelli inzetten op innovatie en design: de Gabba is ondertussen aan de 4de generatie toe en is er ook kledij bijgekomen voor de steeds populairder wordende gravelbikes, vederlichte wielershirts voor wie in de zomer de bergen wil trotseren, …
Op zoek naar een Castelli fietstruitje, regenvest, fietsbroek? >