De Laser van Cinelli is samen met de Supercorsa de meest legendarische koersfiets die Cinelli ooit heeft geproduceerd en die nu nog steeds op maat wordt gemaakt, weliswaar in carbon. De naam van deze carbon versie is Laser Mia.
1981 ontstaan Laser
De eerste Cinelli Laser is ontstaan in 1981 uit een schets van Antonio Colombo en geïnspireerd op de eerste Franse aerodynamische fietsen die Antonio op een beurs in Japan gezien had. De complexe constructie van het frame werd mogelijk gemaakt door de samenwerking tussen Cinelli en Columbus, de bekendste buizenfabrikant die 2 jaar daarvoor door Colombo werd overgenomen.
Voor het eerste prototype werden stukken van het chassis van een Fiat cinquecento gebruikt om de hoeken op te vullen die het aerodynamische aspect aan de Laser geven. Colombo en zijn team waren namelijk op zoek naar een dunne maar stevige stalen plaat.
Pas eind 1982, toen vier Laser-frames in opdracht van Cinelli voor het Italiaanse Junior National Team werden gemaakt, begon het succesverhaal van de Laser die een echt icoon werd in de jaren 80 en 90 en dit dankzij een volledig team (gevormd door de framebouwer Andrea Pesenti, de Columbus-ingenieur Paolo Erzegovesi, Antonio Colombo en andere medewerkers).
Het innovatieve gebruik van TIG-lassen (tot dan toe onbekend in de wereld van racefietsen), samen met de toepassing van verstevigingen, gelast aan de frameverbindingspunten (lugs), maakten de Laser aerodynamischer en maakten ook een radicale herpositionering van de bracket mogelijk.
De herpositionering van de bracket zorgde er tevens voor dat Cinelli een aanzienlijk stijver frame kon maken en een korter kader, met duidelijke voordelen waaronder een verkorting van het treintje in een ploegentijdrit. Deze productie-innovatie anticipeerde sterk op één van de belangrijkste kenmerken van de moderne carbonfietsen en blijft vandaag de basis van het ontwerp van de Laser Mia.
Hieronder een reclame uit de jaren 80 voor de Cinelli Laser
De Laser Cinelli wordt aanzien als het absolute toppunt van Italiaanse op maat gemaakte frames en heeft meer Olympische en gouden medailles in het tijdrijden op de piste en op de weg gewonnen dan eender welke andere fiets in de geschiedenis van de wielersport.
Varianten Cinelli Laser
Met de jaren zijn er verschillende varianten op de markt gekomen, met ondermeer Columbus Max en Columbus Air buizen
- Laser Air Pursuit
- Laser Evoluzione
- Laser Nuova Evoluzione
- Laser America
- Laser America Max
- Laser Crono Squadra
- Laser Rivoluzione Pista
- Laser Max
- Laser Track Tandem
- Laser Stayer
- Laser Ammortizzata
- Laser Hyperian
- Laser Nostra
De samenwerking met Keith Haring
In 1986 ontmoet Antonio Colombo een jonge Keith Haring in Milaan die er aan de nieuwe Fiorucci-winkel aan het werken is. De twee worden vrienden en Colombo geeft de kunstenaar een oranje mountainbike die Haring gebruikt in het verkeer van Manhattan.
Colombo geeft Haring ook een Laser fiets cadeau en wanneer Colombo vier jaar later in New York vertoeft, nodigt Haring hem uit in zijn studio om de Laser terug op te halen. Op de volle wielen heeft Haring zijn beroemde figuurtjes geschilderd, samen met een kleine jongen die aan de linkerkant van de horizontale buis kruipt. Deze fiets wordt vanaf dan het symbool van alle waarden die het bedrijf Cinelli vertegenwoordigt, namelijk innovatie en kunst.
Cinelli Laser in de prijzen
Zelfs jaren na de eerste productie van de Laser valt deze revolutionaire fiets nog in de prijzen: in 1991 wint de Laser Evoluzione de Compasso d’Oro, de meest prestigieuze erkenning in de wereld van design.
In het museum van moderne kunst in Chicago staat zelfs een Cinelli Laser tentoongesteld.
In 2013 wordt een Cinelli Laser Nostra uit 2011 voor 47.500 dollar verkocht op de veiling van Red, een non-profitorganisatie van Sir Jonathan Ive, Marc Newson en Bono, van Sotheby’s in New York.
De carbon versie Laser Mia
De nieuwe Laser Mia is de eerste Cinelli Laser gemaakt uit carbon. Het is het resultaat van een samenwerking van het originele Team uit 1981, is 100% Made in Italy en combineert de technologie van avant-gardematerialen en vakmanschap wat niet kan geïmiteerd worden door massaproductie. Het gewicht van het frame bedraagt slechts 980 gram