De Colnago Master is een racefietsframe dat sinds 1983 door Colnago wordt geproduceerd. Het is tevens het laatste frame dat nog in staal werd geproduceerd, daarna werd vooral aluminium en later carbon gebruikt.
Het is een frame dat een baanbrekende passage in de wielerwereld heeft getekend, dankzij bijzondere innovaties waaronder de hexagonale doorsnede van de koudgetrokken buizen die een grotere stijfheid geeft aan het frame. Deze vorm staat ook bekend als het “S4” Gilcodesign-profiel dat exclusief voor Colnago is ontworpen en geproduceerd.
Het Master-frame is ontstaan uit het idee van Ernesto Colnago om een product van de allerhoogste kwaliteit te maken dat ook het merk Colnago symbolisch zou kunnen vertegenwoordigen; in de eerste plaats dacht Ernesto aan een buisdoorsnede die herinnerde aan het beroemde klavermerk dat symbool staat voor het logo van Colnago.
Het project is ontwikkeld door Gilberto Colombo, die in dezelfde jaren in nauwe samenwerking met de staalfabriek van Aubert & Duval experimenteerde met de mogelijkheden van een nieuwe microlegering: de SCV, waaruit later de koudgetrokken buizen van het type 15CDV6 zijn ontstaan.
Deze buizen zijn gedurende lang tijd exclusief geproduceerd door het bedrijf van Colombo, Trafiltubi srl, die ook stalen buizen produceerde in de meest uiteenlopende vormen en met verschillende diktes (onder zijn innovaties had Colombo ook een machine ontwikkeld, de hydraulische matrijs “T15”, die de buizen verschillende diktes kan geven).
Colombo ontwikkelde speciaal voor Colnago een buis met een hexagonale doorsnede en met variabele dikte, die hij S4 (of “sterprofiel”) noemde, genoemd Gilcodesign. Hij was ook nauw betrokken bij de ontwikkeling van het eerste model van het Master frame en de daaropvolgende varianten tot aan 1987.
Voor het piste model van de Master, uitgebracht in 1985 bedacht Colombo ook een interessante innovatie met betrekking tot het stuur: de kopset zit ingesloten in een “cartridge” wat een mooie esthetische uitvoering oplevert.
Het gebruik van deze hoogwaardige legeringen en de hexagonale buizen had onmiddellijk effect. In 1983, het jaar waarin de Master werd gelanceerd won Giuseppe Saronni op een Master de Giro d’Italia. Het was het eerste succes van het frame dat nog steeds vermeld staat tussen de beste technologieën die een revolutie tot stand brachten in het wielrennen.
Vanaf 1986 volgden heel wat varianten
- Master Krono vanaf 1986
- Master Dual vanaf 1987
- Master Più vanaf 1988
- Master Olympic vanaf 1991
- Master Decor vanaf 1991
- Master Olympic Art Decor vanaf 1994
- Master Light vanaf 1994
- Master Olympic Art Decor vanaf 1994
- Master X Light vanaf 1998
- Master Ibex versie mountainbike
- Master Crono versie tijdritfiets
- Master 55° anniversario uitgebracht in 2009 om de 55ste verjaardag van Colnago te vieren. Er werden slechts 99 exemplaren geproduceerd.
Vanaf 1991 gebruikte Colnago ook de Ultimate Superlight buizen van Tanghe in plaats van de Colombus buizen.
Vanaf 1989 krijgen de Masters een rechte voorvork, de Precisa vork genoemd die aanvankelijk heel wat commentaar kreeg maar na verloop door alle fietsproducenten werd overgenomen. Het voordeel van deze vork is dat ze meer veerkracht geeft aan de fiets.
De Colnago Master staat na al die jaren nog steeds in de catalogus van Colnago. In de loop der jaren heeft het frame verschillende wijzigingen ondergaan, maar de Master blijft de top van het assortiment voor de stalen frames van Colnago.
In het model van 2007 zijn bijvoorbeeld de achtervorken gemaakt van carbonvezels, terwijl ze in het model van 2008 zijn teruggebracht naar staal.
De Colnago Master in al zijn varianten kan worden beschouwd als een cultproduct en is een gegeerd model geworden voor verzamelaars van vintage koersfietsen.