De inspanningen van Tullio Campagnolo beginnen eindelijk vruchten af te werpen. Het bedrijfje breidt uit, personeel wordt aangeworven en nieuwe fabrieken worden geopend zowel in binnen- als buitenland. Na WOII is de achterderailleur Corsa het meest gebruikte versnellingsapparaat in de wielersport en bij de niet professionelen staat Campagnolo op gelijke hoogte met het Franse Simplex.

Op het einde van de jaren ’40 ontwerpt Tullio een ingenieus systeem waarbij de 2 hendels tot 1 hendel worden samengevoegd. Met deze nieuwe derailleur wint Il Campionissimo Fausto Coppi in 1950 Parijs Roubaix en Tullio doopt de derailleur onmiddellijk om tot Paris Roubaix.

Fausto Coppi in 1950 tijdens Parijs Roubaix op weg naar de overwinning

Derailleur Gran Sport

Met de komst van de jaren ’50 begint een periode van economische heropbouw waar ook de fietsindustrie wel bij vaart. In Italië wordt het wielrennen en de Giro d’Italia beschouwd als het symbool van de wederopstanding. De legendarische duels tussen Gino Bartali en Fausto Coppi zijn dagelijkse onderwerpen waar de Italianen maar niet van genoeg kunnen krijgen.

Tullio blijft echter niet bij de pakken zitten en alhoewel de derailleur Paris Roubaix nog maar pas op de markt is uitgebracht, werkt hij reeds aan een ander ambitieus project: een compactere, éénvoudig te bedienen derailleur! In 1950 wordt op het fiets- en motosalon in Milaan de nieuwe derailleur, Gran Sport genaamd, voorgesteld. Een brons gechromeerd parallelvormig versnellingsapparaat met 2 wieltjes die bediend worden via een staaldraad die verbonden is met een hendel bevestigd aan de schuine buis van het kader.

De Gran Sport kan maar liefst 5 tandwielen bedienen en er moet niet meer achteruit getrapt worden om van tandwiel te veranderen. Een revolutionair systeem!

Enkele maanden later wordt de Gran Sport met succes op de markt gegooid. In een mum van tijd schakelen praktisch alle fietsfabrikanten over op dit nieuwe ingenieuze versnellingsapparaat en kampioenen zoals Bartali, Coppi en Magni kunnen hun enthousiasme niet onder stoelen of banken steken.

Het Franse Simplex wordt definitief van de troon gestoten en zal zich van deze mokerslag niet meer herstellen. Gran Sport zal maar liefst 13 jaar de meest verkochte derailleur blijven.

De Record groep

Gedurende de jaren ’50 is Campagnolo de onbetwiste marktleider en houdt Tullio zich maniakaal bezig met de public relations. Hij bezorgt prototypes aan een 10tal wielerploegen, zowel profs als amateurs en volgt eigenhandig de vooruitgang en ontwikkeling ervan op.

Ook onderhoudt hij de uitstekende relaties met verschillende fietsfabrikanten waaronder Bianchi, Legnano, Cinelli, Coppi, Brivio, Masi, … In de eerste plaats beschouwt hij zijn klanten als vrienden en collega’s waar hij, samen met een goed glas wijn, uren mee doorbrengt met het doel zijn produkten steeds maar te verbeteren en te perfektioneren.

Vanuit deze ervaring groeit het idee om een volledige kit van componenten te realiseren die op elkaar inwerken en zo een maximum prestatie kunnen leveren. Dit leidt in 1958 tot het ontstaan van de Record groep die bestaat uit crankstel, trapas, naven, balhoofd, pedalen, zadelpen en nieuw ontworpen voorderailleur terwijl de achterderailleur Gran Sport ongewijzigd blijft tot aan 1963 wanneer de nieuwe derailleur Record zijn intrede doet.

Enkele elementen van de Record groep

De Record derailleur verschilt enkel van de Gran Sport in de positie van de kettinggeleider die nu assymetrisch staat ten opzichte van het bovenste tandwieltje voor meer efficiëntie en om sneller te kunnen schakelen. In de daaropvolgende jaren verkleint het contact tussen de 2 tandwielen vooraan waardoor ook een kleiner tandwiel dan de 47 kan worden gemonteerd.

De jaren 60 en 70

In de jaren ’60 experimenteert Campagnolo enorm met lichte legeringen wat hen toelaat om hun aanbod nog uit te breiden. Zo brengen ze in 1968 een complete remkit uit wat een enorm succes wordt en het economische verval van de tot dan toe onbetwiste marktleider Universal inluidt. (meer over de geschiedenis van Universal remmen)

In hetzelfde jaar komt de groep Nuovo Record uit die een algemene verbetering is van de groep Record zoals de naam het zelf zegt. De groep is volledig opgebouwd uit lichte legeringen en de wieltjes zijn in nylon waardoor 6 tandwielen kunnen worden bediend door de achterderailleur.

Achterderailleur Nuovo Record

Coppi koersfiets uit 1973 uitgerust met Nuovo Record

In deze periode breidt Campagnolo ook zijn gamma aanzienlijk uit en beperkt zich niet enkel meer tot de fietsindustrie. De enorme research en experimenten met lichte legeringen zoals alluminium, titaan en magnesium leiden tot samenwerkingen met de auto industrie en zelfs de ruimtevaart.

De economische boom opent ook nieuwe commerciële perspectieven. De koersfiets wordt niet langer enkel door amateurs en profs gebruikt maar ook door de gewone burger. Fietsen worden in alle prijsklassen aangeboden en ook de fabrikanten van componenten moeten deze trend volgen. Campagnolo brengt de derailleur Valentino uit, een economische versie van de Record en genoemd naar Tullio’s zoon.

In 1973, met dank aan de vele research naar nieuwe materialen, krijgt de Nuovo Record een modernere versie die voortaan Super Record wordt genoemd. Deze onderscheidt zich van de Nuovo Record door de zwarte geanodiseerde kleur van enkele onderdelen en het gebruik van titanium.

In 1979 wordt de Super Record nog maar eens gemoderniseerd en krijgt het logo van Campagnolo een zwarte achtergrond.

Super Record derailleur 1979

In de jaren ’60 en ’70 is Campagnolo wereldleider. Bijna alle koersfietsen van een hogere prijsklasse zijn gemonteerd met Campagnolo.

Super Record met goud bekleed en C-Record derailleur

In 1983 viert Campagnolo Srl zijn 50 jarig bestaan met de uitgave van een gelimiteerde versie van de Super Record groep. Voor deze gelegenheid esthetisch verbeterd en op bepaalde plaatsen bedekt met 18 karaat goud. Een verzamelobject dat nog altijd door gepassioneerde liefhebbers van Campagnolo wordt gezocht.

De groep Super Record Cinquantenario in een bijhorend kistje

De vreugde wordt echter abrupt onderbroken door het overlijden van Tullio op 81 jarige leeftijd in hetzelfde jaar. Aan het hoofd van het imperium komt zijn zoon Valentino die vastberaden is om het levenswerk van zijn vader met dezelfde passie verder te zetten.

Een eerste bewijs daarvan is de lancering van de revolutionaire hoogtechnische groep C-Record waarbij voor het eerst de regels van de aerodynamica worden toegepast. Zo zijn de remmen, Delta genaamd of ook wel Croce d’Aune, uitgevoerd in een trapeziumvorm waarin het mechanisme verborgen zit om zo weinig mogelijk luchtweerstand te krijgen.

Campagnolo Delta remmen

De groep C-Record is de laatste groep met pedalen met haken en riempjes en remkabels bovenop het stuur en wordt voor velen aanzien als de start van het moderne wielrennen.

nl_NL