Een naam die niet zo bekend klinkt als Colnago, De Rosa, Bianchi of Pinarello maar die zeker een belangrijke naam is in het lijstje van Italiaanse framebouwers is Ciöcc (uitgesproken als tsjeuch).
Ooit reden bekende renners als Lucien Van Impe en Freddy Maertens op een Ciöcc maar het bedrijfje exporteerde ook enorm veel racefietsen naar onder andere Nederland voor het ter zielen gegane Concorde (meer info over Concorde). Heel wat stalen frames werden door Concorde aangekocht in Italë bij Ciöcc en vervolgens verder op punt gesteld en afgewerkt in Nederland. Hetzelfde gebeurde in België door Plum Vainqueur (meer info over Plum Vainqueur).
Oprichting Ciöcc
Ciöcc werd in 1969 opgericht door Giovanni Pelizzoli die van jongs af aan werkte als fietsenmaker. Eerst in de winkel van zijn vader en daarna als leerling in het atelier van Ugo De Rosa. In het begin van de jaren 70 werkte Pelizzoli tevens als mecanicien bij de wielerploeg Zonca waar onder andere Gianni Motta bij reed.
De naam Ciöcc verwijst naar Giovanni’s bijnaam die hij kreeg van zijn vader en verwijst naar pokerface. Vandaar de 4 azen die in een kruisvorm staan op het logo van Ciöcc.
Giovanni’s fietsen stonden garant voor kwaliteit en het duurde dan ook niet lang voordat de betere renners zijn klanten werden. Zijn eerste successen boekte hij met een wereldtitel bij de amateurs in 1977 op het WK in San Cristobal in Venezuela, een 2de plaats op het WK op de Nurburgring in 1978 en een 2de plaats op de Olympische spelen van 1978 in Moskou. Dit is dan ook terug te vinden bij de meeste fietsen op 1 van de decals.
In 1980 verkocht Giovanni Pelizzoli zijn bedrijfje aan Luigi Conti waardoor voortaan zowel fietsen met decals van Conti en Ciöcc te zien waren. De nieuwe naam werd Nuova Cicli Conti & Ciöcc. Het was voor de nieuwe eigenaar meteen ook het startshot om enkele wielerploegen te sponsoren.
De volgende ploegen reden op een Ciöcc fiets:
- Elro snacks – Rogelli – Assos in 1980
- Termolan – Galli in 1983
- Maestro – Ciöcc in 2005
De eerste ploegen die op een Conti fiets reden waren aanvankelijk nog in de UCI categorie 2 maar vanaf 1984 ook in de UCI categorie 1, namelijk : Santini – Conti – Galli met onder andere de Italiaanse bondscoach Davide Cassani.
Het jaar daarop kwam niemand minder dan Lucien Van Impe bij de ploeg, de Tourwinnaar van 1976 was toen al een beetje op zijn retour. Ook Freddy Maertens reed in 1987 op een Conti fiets bij de ploeg Robland – Isoglass – Austin – Rover. Ook dit was in zijn nadagen.
De sponsoring van Conti ging verder tot 1991 wanneer het bedrijf opnieuw werd verkocht, dit keer aan oud medewerker en uitstekend framebouwer Stefano Bonati. De naam werd terug veranderd in Cicli Ciöcc.
Giovanni Pelizzoli ging echter verder na de verkoop aan Conti met de productie van frames onder zijn eigen naam Cicli Pelizzoli. Zowel Cicli Ciöcc als Cicli Pelizzoli bestaan nog steeds en maken naast hoofdzakelijk carbon frames nog steeds stalen en aluminium frames.
Sedert kort zijn er 3 modellen vintage stalen racefietsen bij Ciöcc te koop: de San Cristobal 77, de Replica en de Mockba 80 (verwijst naar Moskou 1980).
Ook hielp Giovanni bij het ontwerp en de ontwikkeling van de met Masciaghi gemaakte Fausto Coppi frames die in die tijd werden gemaakt door het pas opgerichte bedrijfje.
Tot slot: een Ciöcc frame kun je herkennen aan de as die in de lugs is gegraveerd en het logo in de bottom bracket. Ook staat op sommige modellen de naam op de lugs van het frame gegraveerd.
Hopelijk blijven ze nog lang prachtige fietsen maken. Hieronder vind je alvast enkele prachtige exemplaren en details van de uitvoering
Dit bericht op Instagram bekijken
Dit bericht op Instagram bekijken
Dit bericht op Instagram bekijken
Dit bericht op Instagram bekijken
Dit bericht op Instagram bekijken
Onderstaand zie je een filmpje van het fietsenbedrijf in de jaren 80 toen het al was overgenomen door Conti
In onderstaand filmpje zie je Giovanni Pezzoli die uitlegt geeft over hoe de naam Ciöcc wordt uitgesproken