Colnago Arabesque
Om de 30ste verjaardag van het fietsmerk Colnago te vieren wordt de Colnago Arabesque ontworpen en op de markt gebracht tussen 1984 en 1985. Deze prachtige elegante fiets wordt zo genoemd omdat de lugs in de vorm van een arabesk zijn uitgevoerd. Deze decoratie doet een beetje denken aan de 1ste fiets van Ernesto, een Gloria Garibaldina afkomstig uit de fabriek waar hij in zijn jeugdjaren had gewerkt.
Voor de stalen buizen werd het beste van Columbus gebruikt, namelijk SL en Record. Enkele exemplaren werden uitgevoerd met een Campagnolo Super Record groep met Colnago 30° anniversario (Colnago 30ste verjaardag) in gegraveerd.
De Colnago Arabesque werd in beperkte mate geproduceerd en is een echt verzamelobject geworden maar moeilijk te vinden. Wie er één heeft kan zich gelukkig prijzen.
Tegenwoordig wordt de Arabesque opnieuw gemaakt op bestelling bij Colnago. Alles is in vintage stijl met het enige verschil dat de voorvork recht is, type Precisa.
Colnago Master de laatste stalen fiets
Bijna tergelijkertijd wordt de Colnago Master gelanceerd. Hierbij hebben de stalen buizen een hexagonale doorsnede wat meer stijfheid aan de fietsen geeft. De Colnago Master is de laatste fiets geproduceerd door Colnago die nog stalen buizen heeft, daarna worden andere materialen gebruikt zoals aluminium en later carbon.
De Colnago Master wordt beschouwd als de Ferrari onder de Colnago fietsen en wordt zeer lang geproduceerd waarbij kleine aanpassingen doorheen de jaren werden uitgevoerd en verschillende modellen op de markt kwamen:
- Master Dual vanaf 1987
- Master Più vanaf 1988
- Master Olympic vanaf 1991
- Master Decor vanaf 1991
- Master Light vanaf 1994
- Master X Light vanaf 1998
- Master Ibex versie mountainbike
- Master Crono versie tijdritfiets
- Master 55° anniversario uitgebracht in 2009 om de 55ste verjaardag van Colnago te vieren
In deze periode waarin de Master wordt geproduceerd, lanceert Colnago in 1989 de Precisa-vork, recht in plaats van klassiek gebogen. Door velen bekritiseerd op het moment van presentatie maar door de jaren heen de standaard geworden en gekopieerd door alle andere fietsfabrikanten.
Ook de Master is een verzamelobject en de productie is feitelijk nooit gestopt, je kunt hem nog steeds op bestelling laten maken maar wel met de Precisa rechte voorvork en moderne groepset.
Meer informatie over de Colnago Master
Winst in Parijs Roubaix met de Colnago C40
Toch blijft Ernesto dromen van een fiets waarbij zowel de buizen als de verbindingen volledig in carbon zijn uitgevoerd en deze komt er eindelijk in 1995, de C40 genaamd. Daarvoor waren al fietsen met buizen in carbon en verbindingen in aluminium of de zogenaamde monoscocca waarbij het kader één rigide structuur is. Voorbeeld daarvan is de C35 die hij samen met Ferrari had ontworpen.
De C40 wordt de 1ste keer in een professionele wielerwedstrijd gebruikt en dan nog een wedstrijd waar het materieel het zeer hard te verduren krijgt, namelijk Parijs Roubaix. De avond voor de wedstrijd krijgt Ernesto een telefoontje van de grote baas van Mapei Giorgio Squinzi met de vraag of hij wel zeker is dat de C40 stevig genoeg is om te weerstaan aan de talrijke schokken van de kasseien. En die rechte voorvork, is dat wel een goed idee?
Ernesto krijgt gelijk want Franco Ballerini wint de wedstrijd op zijn Colnago C40. Meteen is de degelijkheid van carbonfietsen bewezen en gooien ook alle andere fietsfabrikanten zich op dit nieuwe materiaal. De jaren daarop winnen Johan Museeuw (1996 en 2000), Ballerini (1998) en Tafi (1999) Parijs Roubaix. Museeuw het WK 1996 en Pavel Tonkov de Giro d’Italia. En dit allemaal op een Colnago C40.
Na de C40 enkel nog Carbonfietsen
Na de revolutionaire carbonfiets C40 volgen nog vele andere modellen, allemaal in carbon:
Colnago C42: een tijdritfiets in carbon die volledig uit 1 stuk bestaat (monoscocca) en waarmee Pavel Tonkov in 1996 de tijdritten rijdt in de Giro d’Italia
Colnago C50: gelanceerd in 2004 voor de 50ste verjaardag van Colnago, mettertijd kwamen ook andere modellen op de markt zoals de Colnago C50 HP, Colnago C50 Extreme Power
Colnago CF reeks: in 2000 werd de eerste Colnago CF 1 (Fuori Classe) geproduceerd, een samenwerking tussen Colnago en Ferrari. Het betreft fietsen waarvan maar een beperkt aantal exemplaren van zijn gemaakt. Een collectorsitem dus.
Colnago Extreme Power, Colnago Extreme C: op de markt gebracht vanaf 2006
Colnago C59: gelanceerd in 2012 en de 1ste fiets met schijfremmen
Colnago C60: uitgebracht in 2014 voor de 60ste verjaardag van het fietsmerk Colnago. Het frame bestaat uit hexagonale buizen in carbon, zoals de beroemde Master.
De laatste trends: electrische koersfietsen en gravelbikes
Colnago is altijd op zoek geweest naar innovatie en hoogwaardige technologie. De laatste trends van de electrische koersfietsen en de gravelbikes volgen zij ook en zijn opgenomen in hun gamma. Sommige fietsen zijn ook custom made waarbij je zelf de kleuren kan kiezen, dit zelfs met behulp van het programma op hun website.
Hieronder een greep op de laatste modellen
We weten al langer dat de meeste carbon frames in het Oosten worden gemaakt. Een noodzaak helaas als de historische fietsmerken willen overleven. Ook Colnago dus. Je kunt de laatste nieuwe modellen Colnago frames dan ook online kopen bij Aliexpress.
Koerfietsen
Colnago C64: op de markt gebracht in 2018, deze fiets is volledig handgemaakt made in Italy
Colnago V3-R: het laatste model van de reeks V-R, uitgebracht in 2015
Colnago Concept: de naam is afgeleid naar het model in carbon dat in 1986 samen met Ferrari werd ontwikkeld maar nooit op de markt kwam wegens het te zwaar gewicht.
Colnago Clx: een allround carbonfiets die niet behoort tot de top van het gamma Colnago koersfietsen
Electrische koersfietsen
Colnago E64: analoog aan de C64 maar monoscacco en met een electrische motor
Colnago eGRV: een Gravel bike met een electrische motor
Gravelbikes
Colnago G3X en Colnago eGRV
Cyclocross
Colnago Prestige