Pinarello is een legendarische naam binnen de fietswereld en is voor het grote publiek verbonden met de naam van Miguel Indurain en Team Sky (Team Ineos).
Het Italiaanse bedrijf werd opgericht door ex wielrenner Giovanni Pinarello (1922 – 2014) in 1952 en dat dankzij de 100.000 lire die hij kreeg om zijn plaats af te staan in de Giro d’Italia 1952 aan een jongere renner.
In het begin maakte Cicli Pinarello S.p.A. hoofdzakelijk gewone fietsen en kocht fietskaders voor koersfietsen bij andere framemakers. Na korte tijd echter begon Cicli Pinarello ook zelf koerskaders te maken en met de jaren werd het gamma uitgebreid.
In december 2016 werd Cicli Pinarello overgenomen door de privé investeerdersgroep L. Catterton – LVMH (Moët Hennessy – Louis Vuitton SE) en produceert tegenwoordig naast racefietsen ook mountainbikes, tijdritfietsen, triatlonfietsen, baanfietsen, cyclocrossfietsen, fixies en urban fietsen.
Laatste in de Giro d’Italia 1951
Giovanni Pinarello, voor zijn vrienden “Nani” werd geboren als 8ste van 12 broers in Catena di Villorba nabij Treviso op 10 juli 1922 in de moeilijke nadagen van de 1ste wereldoorlog.
De liefde voor de fiets en een aangeboren talent als doorvechter, brachten hem ertoe om een carrière van wielrenner te proberen. Het zijn de jaren van het heroische wielrennen, de jaren van Coppi, Bartali, Bobet, van onverharde wegen en ritten van rond de 300km.
De jonge NANI valt echter meteen op en wint meer dan 60 wedstrijden, op zijn 20ste wint hij zelfs de “la Popolarissima” in zijn eigen Treviso. Dit is een zeer belangrijke wedstrijd op amateurniveau die de deuren naar het profwielrennen opent.
Maar het is in 1951 dat Nani zijn persoonlijke afspraak met het lot heeft: dat jaar wordt de 34ste Giro d’Italia gereden, de wedstrijd wordt gewonnen door Fiorenzo Magni, het bergklassement wordt gewonnen door de grote Louis Bobet.
Giovanni eindigt als laatste in het eindklassement, maar in die jaren is laatste geen schande, integendeel, laatste betekent het dragen van het ZWARTE SHIRT.
Giovanni vertelde dan ook graag over de ongelooflijke strategieën die werden toegepast om dit shirt te verkrijgen: deelnemers die hun eigen wielen saboteren of zich verstoppen in bars of schuren om nadien achter het peloton uit te komen en de etappe af te sluiten met een grote achterstand.
De aankomst van de laatste rit was in feite een moment van glorie, het betekende het maken van een ereronde op de Vigorelli wielerbaan in Milaan, met de winnaar van het eindklassement en van de bergprijs, respectievelijk Magni en Bobet.
Giovanni Pinarello zal voor altijd geassocieerd worden met de De Zwarte Trui. Gino Bartali, legende en grote vriend van Giovanni, maakte daarover ooit een toewijding die nog steeds zichtbaar is in de Treviso-winkel: “Zwarte Trui in het wielrennen maar Roze Trui in het leven”.
100.000 lire om niet deel te nemen aan de Giro d’Italia 1952
In 1952 staat Giovanni op het punt met zijn team, Bottecchia, deel te nemen aan de de Giro d’Italia maar op het laatste moment moet hij zijn plaats afgeven aan de jonge Pasqualino Fornara die net ontslagen is bij het Bianchi team van Fausto Coppi.
Giovanni is teleurgesteld, maar krijgt als compensatie van zijn team 100.000 lire aangeboden, een belangrijk bedrag voor die tijd. Dat geld besluit Giovanni te gebruiken om zijn droom te realiseren, namelijk het openen van een kleine werkplaats om fietsen te bouwen.
Enkele maanden later, in 1953 opent Giovanni zijn winkel, Pinarello-cycli genaamd. Alle fietsen worden ambachtelijk gemaakt in een klein magazijn bij het huis van Giovanni die hard werkt, het niet onmiddellijk breed heeft maar wel veel goede ideeën.
Het duurt niet lang vooraleer Pinarello een eerste wielerploeg sponsort en in 1961 komt de eerste overwinning op een Pinarello fiets dankzij Guido de Rosso in de Tour de l’Avenir.
Het merk Pinarello begint geleidelijk aan een plek in te nemen tussen de grote reuzen van die tijd, meer en meer kleine sponsoringen volgen die kleine prestaties met zich meebrengen wat de fabriek dan weer langzaam doet groeien.
In de Tour de France van 1967 wint Marino Basso 2 etappes en in 1975 is de eerste overwinning in de Giro d’Italia eindelijk een feit dankzij Fausto Bertoglio op zijn Pinarello Special Acciaio Columbus die voor het team Jollj Ceramica rijdt.
De jaren 80 en de overwinning in de Tour de France 1988
Cicli Pinarello begint aan populariteit te winnen. De jaren 80 worden een periode met heel veel voldoeningen voor de kleine fabriek in Treviso en Fausto, de jongste zoon van Giovanni stapt in het bedrijf.
In 1988 wint de Spanjaard Pedro Delgado de Tour de France voor de Nederlander Steven Rooks en de Colombiaan Fabio Parra. Delgado rijdt voor het Reynolds Reynolon Pinarello team waardoor Pinarello dus de 1ste keer een Tour de France wint. Cicli Pinarello is nu niet langer de kleine werkplaats in het magazijn maar is nu een serieus bedrijf dat in de jaren 90 nog verder zal groeien.
Giovanni maakt ook langzaam plaats voor zijn zoon Fausto die Giovanni’s droom verder zal voortzetten. Fausto is nog maar net 17 jaar oud wanneer hij in de fabriek start en Giovanni laat hem starten in de lakkerij waar hij al vlug zijn passie voor het esthetische ontdekt.
Wanneer Fausto 20 jaar is acht Giovanni de tijd rijp en stoomt hem langzaam aan klaar om het bedrijf over te nemen.
We zijn halverwege de jaren 80 en het merk Pinarello geniet van een grote populariteit in Italië, maar het is nog steeds één van de vele Italiaanse merken en één uit de duizend.
Aan Fausto om dit te veranderen. Fausto heeft een sterk karakter en een groot doorzettingsvermogen en beiden zijn van cruciaal belang in zijn ondernemerskeuzes die bepalend zijn voor de toekomst.
Hij sluit allianties met op het eerste zicht secundaire teams maar die in werkelijkheid buitengewoon blijken te zijn en waar jonge grote talenten in zitten die van Pinarello één van de bekendste fietsmerken ter wereld zullen maken.