Je bent van plan om een vintage racefiets te kopen maar geraakt er niet echt uit welke frame maat je moet kopen. Dit is niet zo vreemd want de racefietsen van tegenwoordig in carbon en aluminium gebruiken immers een andere meetwijze dan de klassieke stalen racefietsen met een horizontale bovenbuis.
Tot 1997 ongeveer werd een fietsframe op maat gemaakt en bestonden er meer dan 20 frame hoogtes. Toen ontwikkelde de Britse ingenieur Mike Burrows voor Giant het slope frame met een schuin aflopende bovenbuis wat meteen het ontstaan was van de moderne racefiets.
Hierdoor kon Giant de frames beperken tot slechts 3: small, medium en large. De hoogte van de zadelpen werd dan aangepast aan de hoogte van de fietser. Later kwamen daar nog 3 maten bij.
Vanaf dan verdwenen dus de traditionele racefietsen met een horizontale bovenbuis en klassieke maten.
Hieronder geven we de hoogte van het frame in functie van je hoogte en wordt er geen rekening gehouden met de lengte van de fiets. Bij profs werd dit wel gedaan maar voor de gewone liefhebber die niet elke dag honderden kilometers met zijn vintage racefiets rijdt, is dit totaal niet belangrijk.
Onderstaande tabel is dus enkel toepasbaar voor fietsen met een horizontale bovenbuis. De hoogte kan op verschillende manieren worden gemeten maar het meest gebruikt is deze waarbij wordt gemeten van middelpunt trapas tot snijpunt waar horizontale bovenbuis, verticale zitbuis en staande achtervork samenkomen (genaamd cc)
Frame hoogte in cm (cc) | Hoogte persoon in cm |
47 | 151 tot 165 |
48 | 154 tot 167 |
49 | 157 tot 170 |
50 | 160 tot 173 |
51 | 162 tot 175 |
52 | 164 tot 177 |
53 | 166 tot 178 |
54 | 168 tot 180 |
55 | 170 tot 182 |
56 | 172 tot 184 |
57 | 175 tot 186 |
58 | 178 tot 188 |
59 | 180 tot 190 |
60 | 182 tot 192 |
61 | 183 tot 194 |
62 | 184 tot 196 |
63 | 185 tot 198 |
64 | 187 tot 200 |