De racefiets die deze keer in de kijker staat is een Main d’or van Fernand Kessels uit de jaren 70 van vorige eeuw met een volledige groep Campagnolo Super Record 1ste generatie.

Voor wie niet op de hoogte is van wie Kessels was raad ik aan het artikel Fernand Kessels en Eddy Merckx te lezen, hier vind je meer info over deze fietsenmaker die frames voor de kannibaal Eddy Merckx maakte.

De racefiets zoals je hem hier ziet afgebeeld is praktisch nog volledig origineel met uitzondering van de wielen die recenter waren maar ondertussen vervangen zijn door wielen uit dezelfde periode, namelijk de jaren 70.

Kessels Campagnolo Super Record

Kessels Campagnolo Super Record

Verbluffend dat ik de fiets in zijn originele staat heb teruggevonden, zelfs het stuurlint is volgens mij origineel want ik had dit type nog maar enkel teruggevonden bij andere fietsen maar dan wel bedekt met een nieuwer moderner stuurlint. De stuurdoppen zijn van Cinelli, wie weet is het stuurlint dit ook wel.

Kessels Campagnolo Super Record

Het frame is nog in goede staat: de lak is zeer goed maar hier en daar is er roest te bespeuren wat doet vermoeden dat de fiets lange tijd stond opgesteld in een vochtige ruimte zoals kelder of garage. De Campagnolo Super Record groep met patent 1976 is echter nog in prachtige staat wat nog maar eens bewijst uit wat voor kwalitatief materiaal deze groep is gemaakt.

Het frame is opgebouwd met Reynolds 531 buizen en Campagnolo patten en is vermoedelijk gemaakt door de framebouwer Vaneenooghe die veel werkte in opdracht van Kessels. Onderaan de bracket zijn immers de 2 ronde gaten te zien die typisch zijn voor Vaneenooghe.

Kessels Campagnolo Super Record

Kessels Campagnolo Super Record

Deze Main d’or is dus opgebouwd met een Campagnolo Super Record groep uit 1976 wat toen de beste groep was die op de markt te verkrijgen was en waar de prof wielrenners meereden (meer info over de Campagnolo Super Record groep)

Deze groep werd geproduceerd vanaf 1973 en het verschil met de Campagnolo Nuovo Record is onder andere het gebruik van Titanium bij de vijsjes waardoor deze minder weegt en bij de zwart geanodiseerde zijkanten.

Op het achterwiel zat een modernere pion met 8 tandwielen en de achterderailleur schakelde zonder problemen van het kleinste naar het grootste tandwieltje en als je weet dat de Super Record gemaakt werd voor slechts een 6speed dan besef je nog maar eens dat deze groep van zeer hoge kwaliteit was.

Componenten

  • frame: opgebouwd met Reynolds 531 buizen en Campagnolo patten
  • Remgrepen: Campagnolo Super Record
  • Remklauwen: Campagnolo Super Record
  • Versnellingshendels: Campagnolo Super Record
  • voorderailleur: Campagnolo Super Record
  • Achterderailleur: Campagnolo Super Record patent 1976
  • Pedalen: Campagnolo Super Record
  • Stuurpen: Cinelli 1R (Record)
  • Stuur: Cinelli 67 Pista?
  • Snelspanners: Campagnolo
  • Zadel: STM Superleggera

Hieronder vind je nog enkele foto’s van de Main d’Or

De typische uitsparingen van een Vaneenooghe frame
Een zadel STM superleggera dat nogal gelijkt op het zadel van de Main d’or – foto ebay
Zelfs de haken van de remblokken zijn gegraveerd met Campagnolo

nl_NL