De racefiets die deze keer in de kijker staat is een Francesco Moser Classe uit 1992. 2 jaar na de invoering van het Shimano STI systeem (Shimano Total Integration) waarbij de versnellingshendels geïntegreerd werden in de remhendels.
Bij deze Moser Classe met Corsa frame is echter nog het oudere SIS systeem (Shimano Index System) aanwezig waarbij de versnellingshendels nog steeds op de schuine buis staat. Bij het SIS systeem is het wel gemakkelijker om juist te schakelen omdat je telkens een klik hoort wanneer de hendel op de juiste plaats is gepositioneerd. Je kan dus niet missen.
Nog niet alle racefietsen werden in het begin met het nieuwe STI systeem gemonteerd, er volgde een overgangsperiode van een paar jaar.
De fiets is gemonteerd met een volledige groep Shimano 105 uit 1990. Vermoedelijk de laatste SIS Shimano 105.
Prachtig is de zwarte gegraveerde stuurpen van het merk ITM (Italmanubri) en opvallend is ook de atyipsche bestickering van Moser New Wave en Proudly Born Italy die ik nog niet op andere Moser racefietsen ben tegengekomen.
Het frame is volledig gegraveerd met de typische M van Moser. Onderaan de bracket is de typische pijl gegraveerd die werd voorzien op alle Moser frames nadat hij in 1984 het werelduurrecord verbrak en als allereerste een gemiddelde snelheid van meer dan 50 km/h reed.
Op de decals van de voorvork staat dan weer de pijl met het cijfer 51,151 wat verwijst naar de snelheid die Moser haalde bij zijn 2de poging waarmee hij zijn eerder gevestigde record opnieuw verbeterde.
Let ook op de opvallende kleuren paars, wit, groen en blauw. De fiets zoals voorgesteld is nog volledig origineel en terug te vinden in de cataloog van 1992 zoals hieronder voorgesteld. Zelfs het ietwat rare blauwe zadel dat niet meteen doet denken aan een racefiets zadel is dus origineel evenals het blauwe stuurlint.
De fiets zoals ik hem heb aangetroffen heeft jarenlang in een vochtige garage gestaan, was niet meer gekuist sedert het laatste gebruik en de chroom had nogal te lijden onder de roestvorming.
Componenten
- frame: Corsa – opgebouwd met Manesmann Oria Tubing TT0.9
- Remgrepen en -klauwen: Shimano 105 Super SLR
- Versnellingshendels, voor- en achterderailleur: Shimano 105 SIS 7speed
- Crankstel: Shimano 105 FH 1055
- Tandwielen: Shimano 105 SG
- Wielnaven: Shimano 105 FH 1055
- Wielvelgen: Ambrosio Super Elite
- Balhoofd: Shimano 105
- Stuur: Italmanubri (ITM) Super Racing
- Zadel: Iscaselle
- Zadelpen: