Gazelle racefietsen zijn een begrip in Nederland waar ook tal van professionele wielerteams hebben meegereden. Vooral het topmodel de Gazelle Champion Mondial dat geboren werd in 1969 na de wereldtitel van Harm Ottenbros op een Gazelle fiets en waar onder andere Hennie Kuiper bekend mee werd, is een gegeerd verzamelobject geworden.
Korte geschiedenis van Gazelle fietsen
De geschiedenis van Gazelle fietsen gaat terug tot 1892 wanneer Willem Kölling een fiets uit Engeland importeert en hem verkoopt in zijn pas geopende rijwielhandel. Omdat de zaken goed lopen gaat hij een partnership aan met Rudolf Arentsen, een handelaar in kachels, haarden en ijzer.
Samen richtten zij de firma Kölling en Arentsen op en enkele jaren later, in 1902, kopen zij een bedrijfsterrein op in Dieren waar ze voortaan hun activiteiten zullen uitvoeren. Meteen wordt de merknaam Gazelle geïntroduceerd. In de loop der jaren rollen heel wat fietsen uit de fabriek en wordt het gamma zelfs uitgebreid met motorfietsen. In 1915 komen ook de 1ste Gazelle racefietsen op de markt: de Gazelle Tour De France en Gazelle wegrace n. 1.
De eerste sponsoring
Vanaf 1965 begint Gazelle zich serieus in te zetten op de markt van de racefietsen. De eerste modellen worden simpelweg Gazelle racefiets genoemd en de frames zijn ingedeeld in racefiets frames of super racefiets frames. Als componenten kun je kiezen uit Stronglight, Simplex, Campagnolo en zelfs Zeus. Shimano is dan nog niet te verkrijgen.
In 1965 wordt tevens gestart met de sponsoring van een professionele wielerploeg onder leiding van prof wielrenner Piet Van Est. De eerste sponsoring is nog zeer bescheiden en het is pas wanneer de sigarenfabrikant Willem II als cosponsor er bij komt dat de eerste overwinningen tot stand komen.
In 1967 wordt zelfs niemand minder dan Rik Van Looy ingelijfd die er blijft tot en met het einde van zijn loopbaan als prof renner in 1970.
De sponsoring van professionele wielerploegen duurt tot 1999, een periode van meer dan 30 jaar dus waarbij heel wat bekende renners de revue passeren en heel wat successen worden geboekt waaronder ook twee keer een wereldtitel: in 1969 met Harm Ottenbros en in 1975 met Hennie Kuiper. Het is naar aanleiding van deze titels dat de Gazelle Champion Mondial wordt gelanceerd, de meest succesrijke Gazelle fiets tot nu toe.
Een overzicht van alle ploegen die met een Gazelle racefiets reden tussen 1965 en 1999 kun je vinden op de volgende link van de website www.dewielersite.net
De bekendste modellen
Zoals hierboven aangehaald is de Gazelle Mondial Champion het populairste model. Dit frame is te verkrijgen in tal van variaties zoals:
- Gazelle Champion Mondial A-frame (meer info over dit model)
- Gazelle Champion Mondial AA-frame
- Gazelle Champion Mondial AB-frame
- Gazelle Champion Mondial AA-Special
- Gazelle Champion Mondial AA-Super
- Gazelle Champion Mondial D-frame
- Gazelle Champion Mondial Criterium
- Gazelle Champion Mondial Special
- Gazelle Champion Mondial Exception
- Gazelle Champion Mondial Team
- Gazelle Champion Mondial Team Plus
De frames konden aangekocht worden met Reynolds of Columbus buizen. Ook waren er modellen voor baanrennen, cyclocross, stayeren en tijdrit mogelijk.
Een zeer interessante website waar je alle modellen in chronologische volgorde ziet en ook heel wat brochures terugvindt is www.gazellechampionmondial.nl. Heb je zelf een Gazelle dan kun je ook nagaan uit welke periode die afkomstig is.
Typsch voor een Gazelle racefiets is het logo in de vorm van een Gazelle dat gegraveerd is in de voorvork. Bij de eerste modellen komt dit niet voor. Ook het Gazelle vlindermannetje is typisch maar komt ook niet op alle frames voor. Zoals ook bij andere fietsproducenten gebruikelijk was, kregen de frames met de jaren andere details.
Begin jaren 80 werden zo’n 10.000 racefietsen per jaar gemaakt waarmee Gazelle één van de grootste producenten van Europa was.
Andere belangrijke modellen zijn
- Gazelle Formula Race frame
- Gazelle Tour de l’avenir
- Gazelle Olympia
- Gazelle Vuelta
- Gazelle TVM Team
- Gazelle Giro
- Gazelle Ventoux