Na deel 1 van verdwenen objecten uit het wielerpeloton volgt hier het 2de deel
Klassieke velgremmen (binnenkort)
Je ziet ze nog steeds in het wielerpeloton maar sommigen voorspellen dat vanaf 2021 er nog enkele schijfremmen op de fietsen zullen gemonteerd zijn. Na een 1ste lancering in 2016 die voortijdig werd afgebroken omwille van veiligheidsredenen zijn alle kwaaltjes opgelost en zijn schijfremmen nu definitief geïntegreerd in het prof wielrennen.
Ten opzichte van de klassieke velgremmen hebben ze momenteel nog het nadeel dat ze iets zwaarder zijn maar dit probleempje zal zeker en vast in de nabije toekomst verdwijnen. Ze hebben immers een ander zeer groot voordeel dat de stoptijd na remmen veel korter is waardoor renners later kunnen afremmen wat toch heel wat tijd bespaart in bijvoorbeeld een bochtenrijk parcours of een afdaling in een bergetappe.
Klassiek mechanisch schakelen (eveneens binnenkort)
Ook het klassieke mechanische schakelen waarbij de derailleurs bediend worden vanuit de versnellingshendels op het stuur door middel van een stalen kabeltje verdwijnt steeds meer uit het prof wielrennen en wordt stilaan vervangen door het elektrisch of elektronisch schakelen waarbij een kabel ontbreekt.
Het voordeel van elektronisch schakelen is dat het sneller, soepeler en ook nog preciezer gebeurt. Het enige dat je niet uit het oog mag verliezen is de batterij. Eens die leeg is kun je niet meer schakelen!
De worstenhelm
Wie nog in de jaren 80 en ervoor aan wielrennen heeft gedaan, heeft zeker en vast nog een worstenhelm gedragen. Deze helm werd geïntroduceerd in de jaren 40 en bestond uit lederen cilindervormige stroken die op worsten geleken vandaar de naam worstenhelm. De latere versies hadden een plastieken buitenbekleding en werden gevuld met mousse.
In de jeugdcategorieën was de worstenhelm verplicht maar bij de profs waren het de organisatoren van de wedstrijden zelf die daar over beslisten. De intrede van de fietshelm in geëxtrudeerd polystyreen, ook wel pothelm genoemd, midden jaren 80 zorgde ervoor dat begin jaren 90 de worstenhelm definitief verdween en enkel nog opduikt bij retro evenementen.
Belangrijk feit is dat het nog tot 2003 heeft geduurd voordat de Internationale wielerunie, de UCI, het dragen van een helm verplicht maakte. Daarvoor moest evenwel eerst nog een renner overlijden aan de gevolgen van het niet dragen van een fietshelm: Andrei Kivilev overleed namelijk in Parijs Nice 2003 na een valpartij met een fatale hoofdwonde.
Het fietscomputertje
De tweede helft van de jaren 80 nog hip en nu definitief vervangen door de fietscomputer met GPS is het klassieke fietscomputertje. Door middel van een sensor die bevestigd was aan de voorvork en die verbonden was met het fietscomputertje door middel van een draad kon je allerlei gegevens bekijken zoals snelheid, gemiddelde snelheid, afstand, tijd, …
Tegenwoordig is alles draadloos en worden de gegevens bekomen door middel van satelliet en zijn er tal van functies bijgekomen zoals hoogteverschil, verbruikte calorieën, maximum wattage, …
Vóór de intrede van het fietscomputertje waren er mechanische kilometertellertjes op de markt die aan de voorvork werden bevestigd en je toonden hoeveel kilometers je die dag had gereden alsook het totale gereden kilometers.
Hoofd zweetband
Nog een modeverschijnsel uit de jaren 80 waren de hoofd zweetbanden, het liefst met het merk van de sponsor erop natuurlijk. Bijna alle producenten van wielerkledij, wielrenschoenen, fietsen, fietsonderdelen, … brachten een hoofd zweetband uit.
Een modeverschijnsel dat slechts van korte duur was en in de jaren 90 praktisch niet meer te bespeuren was in het prof peloton.
Triple tandwielen
Triple tandwielen waren slechts gedurende korte tijd in het wielrennen te zien en op enkele prof wielrenners na die ze gebruikten in de bergetappes waren ze meer iets voor de recreatieve fietser. Wie zich rekende tot de betere wielertoerist haalde het niet in zijn hoofd om beroep te moeten doen op een triple tandwiel vooraan om zelfs de steilste beklimmingen te overwinnen.
Tegenwoordig zie je in het prof peloton ook heel veel renners die slechts 1 tandwiel vooraan gebruiken, dit doordat de achterderailleurs een veel groter bereik kunnen halen dan de oudere klassieke derailleurs.
Door UCI verboden zaken
Doorheen de jaren zijn er heel wat zaken door de UCI verboden, hierover kun je meer lezen in het artikel Door de UCI verboden fietsonderdelen