Toen ik de voorstelling van de racefietsen van de Pro Tour wielerploegen voor het seizoen 2020 bekeek, kreeg ik het toch even warm. Tot mijn grote verbazing, maar niet geheel onverwacht, moet ik vaststellen dat mijn favoriete historische producent van fietsgroepen, het Italiaanse Campagnolo, opnieuw minder te zien is op de fietsen van de profrenners.

Team EF Education First met Shimano

Een tendens die zich al enkele jaren doorzet. Het doet me denken aan het liedje van de Vlaamse charme zanger Guido Belcanto in zijn liedje “Op het zeildoek van de botsauto’s” waarin hij op een gegeven moment zingt

“Oh, maar waar zijn zij nu gebleven
De helden van de botsauto
Schaamteloos verdreven
Vervangen door Madonna en Rambo”

Op dezelfde manier zijn Simplex, Suntour, Sugino en binnenkort Campagnolo vervangen door Shimano en Sram.

De opmars van Shimano is al bezig sedert de jaren 70 maar het Amerikaanse Sram is een jong bedrijf dat begonnen is in de mountainbike wereld maar nu zijn pijlen richt op de wereld van de racefietsen en met succes.

In de jaren 70 was Campagnolo alomtegenwoordig in het prof wielrennen

Vanaf de jaren 50 tot de jaren 90 was Campagnolo de onbetwiste marktleider en waren praktisch alle racefietsen in het professionele wielrennen uitgerust met een groep van Campagnolo. Het was zonder twijfel het beste materiaal.

Movistar stopt samenwerking na 37 jaar

Nu anno 2020 heeft ook Movistar Campagnolo ingeruild voor Shimano en rijden enkel nog Lotto Soudal, Cofidis en UAE Team Emirates met het historische merk. Slechts 3 van de 19 Pro Tour ploegen dus. De samenwerking met Movistar startte in 1983 toen het team nog Reynolds heette.

Ridley fietsen van Team Lotto Soudal uitgerust met Campagnolo

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Pedro Delgado (@pedrodelgadoweb)


Pedro Delgado in de periode dat hij voor Team Reynolds reed

De reden voor die keuze in het professionele wielrennen is simpel. Ploegen kiezen de beste componenten, groepen en dat is al lang niet meer Campagnolo. Jammer genoeg.

Bij verzamelaars (zoals ikzelf) van vintage racefietsen, componenten en dergelijke zal Campagnolo altijd populair blijven. De ideeën van Tullio Campagnolo hebben heel wat innovaties opgeleverd zoals de snelspanner, de eerste moderne derailleur, … De groepen Campagnolo Record, Nuovo Record, Super Record, C-record zijn iconische groepen en begeerd door verzamelaars (meer over de geschiedenis van Campagnolo).

De groep Super Record Cinquantenario in een bijhorend kistje

Hopelijk is deze achteruitgang voor Campagnolo een signaal om meer energie te steken in research en innovatie en vinden we hun prachtige componenten en groepen in de toekomst niet enkel op vintage fietsmarkten.

 

nl_NL